Ahogy azt a címből is sejthetitek, a szorgalmi időszak kezdetével a belga felsőoktatási iskolarendszerről ejtek néhány szót az elkövetkezendőkben.
20-as skálán történő osztályozás?
Igen, amit az alcímben láttok, az nem elírás, nem költői túlzás. A kari tájékoztatónkon még magam is hitetlenkedve fogadtam a helyi nemzetközi koordinátor szavait, sőt meglepettségemben még az is megfordult a fejemben, hogy kicsit megkopott az angolom és félrehallottam valamit. Azonban hamar kiderült, hogy erről szó sem volt, ami egy részről örömteli a nyelvtudásom szempontjából, más részről azonban komoly kihívásokat prognosztizál a szemeszterre nézve. Tehát, lássuk bővebben azokat a furcsaságokat, amelyeket Magyarországon nem szokhattunk meg.
Miben más, mint itthon?
Kezdjük is a legelején, ismerős az az érzés, mikor reggel 7:45-kor felkelsz felvenni a tárgyakat, majd a Neptun első dolga, hogy hosszú percekre lefagyjon? Nos, az itteni tárgyfelvétel meglepő módon idegösszeomlás nélkül zajlott le. Nem kellett versenyezni a helyekért, egyik kurzusra sem volt limitálva a helyek száma, mindenki kedvére válogathatott. Azonban az órarend összeállítása tartogatott más érdekességet is. Rögtön szemet szúrt, hogy itt nem a standard 90 perces órák lesznek a jellemzőek, ellenben kapaszkodjatok meg, az idősávok 2-3,5 óra időtartamig is terjedhetnek.
A munkaterv összeállítása után térjünk rá magukra a tanórákra. Az első hét után két fő különbséget észleltem. Egyrészt feltűnően sok a versenyszférában dolgozó vendégelőadó, ilyenformán pedig kevés főállású professzorral lehet találkozni, ami nagyon gyakorlati fókuszúvá teszi az oktatást. Másrészt egyáltalán nem jellemző az a fajta óra, hogy az oktató végig beszél, a hallgatók meg csak jegyzetelnek. Gyakran intéznek kérdéseket a hallgatóság felé, és el is várják az aktivitást.
Végül, de nem utolsó sorban pedig az értékelésről. Jóval nagyobb a tér a teljesítménybeli különbségek megállapítására a 20-as osztályozási skálának köszönhetően, valamint nem is osztogatják túl gyakran a legmagasabb értékeket. Az adómenedzsment óránkon például a professzor egyből igyekezett nyugtató hangnemet megütni. Hangsúlyozta, hogy normális készülés mellett nem szokott gond lenni a tárgy teljesítésével, sőt az előző félévben 1-1 hallgató 19-es, illetve 18-as értékelést is szerzett. Nos, egy 40-50 fős kurzuson ez nem valami biztató. Azonban természetesen a legváratlanabbul az ért, hogy egy tárgyból mindössze egy lehetőség van vizsgázni egy jóval előre meghatározott időpontban. Később kiderült, hogy a folyamatosan itt tanuló diákok egy esetleges sikertelen vizsga után próbálkozhatnak a következő szemeszterben is, de persze ez nem opció olyasvalakinek, aki csak egy félévre érkezett. Lesz tehát mivel megbirkózni, de kíváncsian várom a további fejleményeket, amelyekről mind be fogok számolni nektek.
Szerző: Ács Márton
Fotók: Ács Márton
oldalán találsz. Friss tartalmakért kövesd a Campus Mundi Facebook oldalát és Instagramját is!
A CAMPUS MUNDI PROGRAM AZ EFOP-3.4.2 KIEMELT PROJEKT „CAMPUS MUNDI - FELSŐOKTATÁSI MOBILITÁSI ÉS NEMZETKÖZIESÍTÉSI PROGRAM” CÍMEN AZ EURÓPAI UNIÓ ÉS MAGYARORSZÁG KORMÁNYÁNAK TÁMOGATÁSÁVAL, AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP TÁRSFINANSZÍROZÁSÁVAL 6,9 MRD. FT EFOP ÉS 2,3 MRD. FT VEKOP FORRÁSSAL VALÓSUL MEG A TEMPUS KÖZALAPÍTVÁNY KEZELÉSÉBEN. PROJEKTSZÁM: EFOP-3.4.2-VEKOP-15-2015-00001
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.