Szakmai gyakorlatom során tapasztaltam meg először, milyen is egy nemzetközi iskola. Az International School of Busan (ISB) három éves kortól egészen érettségiig foglalkoztat diákokat. Az intézményben az International Baccalaureate (IB) program az iránymutató, mely a világ minden jelentős egyetemén elfogadott.
Ez alapján az iskolában három program folyik. A 3-12 évesek számára a PYP (Primary Years Program), a 11-16 évesek számára az MYP (Middle Years Program), a 16-19 évesek számára pedig a DP (Diploma Program). A nemzetközi iskolák, így az International School of Busan is a lehető legszélesebb körben tér el a számunkra ismert, formális oktatástól. Az én véleményem szerint ez többségében csak előnyére válik.
,,A már említett International Baccalaureate (IB) azt a célt tűzte ki, hogy olyan fiatalokká neveli a diákokat, akik érdeklődőek, gondoskodóak és sokat tudnak, akik a kultúrák közti megértés és az egymás iránti tisztelet révén segítenek egy jobb és békésebb világot létrehozni. Az IB szervezet iskolákkal, kormányokkal és nemzetközi szervezetekkel működik együtt, hogy igényes programokat fejlesszen a nemzetközi oktatás és a szigorú, következetes értékelési rendszer számára. Ezek a programok a világ minden táján arra biztatják a diákokat, hogy legyenek olyan aktív, együttérző és egész életen át tanuló emberek, akik megértik, hogy a különbözőségeikkel együtt, másoknak is lehet igazuk.”
(Az IB „Mission Statement”-je, missziója)
Az iskola falai között számos plakát, gyermekrajz ösztönzi a diákokat arra, hogy kialakuljon bennük egy ideális értékrendszer.
Az intézmény épületei és udvarai három részre bontja a gyerekeket. Az iskola első épületében a Pre-School található, mely a három és négy éveseknek szóló csoportoknak ad otthont. Ezt követi a Kindergarten (öt évesek), a Grade 1 (hat évesek), Grade 2 (hét évesek), és így tovább egészen ötödik osztályig. Ezt követően kerülnek át a középiskola épületeibe, ahol már az említett MYP lesz az iránymutató az oktatásukban, és egészen érettségiig ezek között a falak között tanulnak.
Legközelebb az első osztályhoz kerültem, vagyis a hat évesekhez, ám a PYP program résztvevői közel azonos napirenddel rendelkeznek.
8:00-ra megérkezik minden tanár és dolgozó, valamint már szállingóznak azok a gyerekek, akiket szülők hoznak.
8:15- kor érkeznek meg az iskolabuszok.
8:30-kor becsengetnek, sorakozó az udvaron osztályok szerint (itt az óvoda is jelen van, viszont a 3-4 éves korosztály napi rendje eltérő, ők az épület másik részén vannak)
8:45 –ig minden osztály megérkezik a tanterméhez, lepakolnak. A mi osztályunk az innivalós kulacsaikat egy kosárba teszik, majd leülnek a szőnyegre körbe.
8:45- től megbeszélik a napi teendőket, a gyerekek beszámolhatnak, ha valami izgalmas történt velük, megoszthatják ilyenkor gondolataikat kontrollált keretek között.
9:00-től kezdetét veszi a délelőtti program. Az első héten ez szabad játékkal kezdődött, azt követően viszont a gyerekek különböző képességfejlesztő tevékenységekre iratkozhattak fel. Ezeket a tevékenységeket vezettem én is. Például mintakövetéssel hernyót gyurmáztunk, memóriajátékot játszottunk formákkal. Ipad segítségével nyelvi játékokkal gyakorolhattak, festhettek, építhettek kartonból, olvashattak könyveket. Ilyenkor sor kerül matematikára, játékos környezetismeretre, angol nyelvi tevékenységre. Mindent áthat a játékosság, s a termek is jobban hasonlítanak egy óvodai csoportszobára, mintsem tanteremre.
Érdekesség, hogy öt éves korban már megismerkednek a számokkal, az írással, az olvasással. Ennek ellenére első osztályban a számos új gyermek miatt sokszor az angol nyelven való olvasást, írást teljesen az alapokról kezdik a tanárok.
10:30 tájékán tízóraiznak a teremben, majd az udvaron játszanak. Rossz idő, vagy erős szmognál az iskola három könyvtárának egyikében, vagy egyéb játszó termekben töltik el az időt. Szünet után folytatódik a tanulás, amit egy rövid ,,hajíts el mindent és olvass” elnevezésű programmal kezdenek, ahol a gyerekek bármit, bármilyen nyelven, és bárhol olvashatnak a teremben.
12:30- 13:00 között ebédelni mennek. Többségében az iskolai menzán esznek, ami nagyon széles választékban kínál a gyerekeknek ételeket. Korlátlanul fogyaszthat minden gyerek és tanár a svédasztalszerű menza kínálatából.
13:00-13:20 között ebéd utáni szünet.
13:20 után a délután ének, korai nyelv, rajz, testnevelés óráik voltak, illetve pénteken utolsó órában ,,iskolagyűlés”, ahol legtöbbször az iskola játékos vetélkedőket szervezett, ahol mindenki a Harry Potter ihlette házába besorolva vett részt. Ez elősegítette, hogy minden korosztály vegyüljön, így alkotva négy csapatot, melyek Korea híres hegyeiről kapták a neveiket. Érdekessége, hogy a tanárok - így magam is - egy-egy házba beosztva segítettük a csapatokat.
15:20-kor a gyerekek visszamennek a termeikbe, összepakolnak, és vagy valamilyen iskola utáni programra, vagy az iskolabuszhoz mennek. Legalább ötven különböző iskola utáni tevékenységből választhatnak a hét során, amik rendkívül népszerűek.
A tanárok napközben különböző helyeken, különböző szünetekben ügyeletet végeznek. Én minden héten háromszor húsz percben voltam ügyeletben, kétszer a kosárlabda pálya körül, egyszer a mászókáknál. Ilyenkor főleg az esetleges konfliktusok megfelelő kezelése miatt vannak jelen felnőttek, én ilyennel azonban egyszer sem találkoztam.
A tanárok számára fenntartott terem olyan gépekkel, eszközökkel volt felszerelve, amit idehaza gyakorlatilag csak egy írószerboltban képes a pedagógus megoldani. Lamináló, vágók, minden méretben és vastagságban színes papírok, kartonok. Lefűzéshez gépek, modern nyomtatók, emellett felszerelt konyha, korlátlan kávé, tea, tej. A tanárok minden pénteken megvendégelik egymást, ilyenkor én az ebédet ki is hagytam, annyi süteményt, ételkülönlegességet ettem a délelőtt folyamán.
Számomra remek élmény, nagyszerű tapasztalat volt az iskola, a tanárok, akik a világ minden tájáról érkeztek.
Érdemes a pedagógiai pályára vágyó diákoknak egyszer mindenképp ellátogatni egy ilyen nemzetközi irányelveken működő intézménybe.
És bár Magyarország is rendelkezik néhány IB elveken működő nemzetközi iskolával, pár lépéssel a komfortzónán túl, egyedülálló tapasztalatok várhatják a jövő tanárait.
Szerző: Jelenics Mercédesz
Képek: Jelenics Mercédesz
oldalán találsz. Friss tartalmakért kövesd a Campus Mundi Facebook oldalát!
A CAMPUS MUNDI PROGRAM AZ EFOP-3.4.2 KIEMELT PROJEKT „CAMPUS MUNDI - FELSŐOKTATÁSI MOBILITÁSI ÉS NEMZETKÖZIESÍTÉSI PROGRAM” CÍMEN AZ EURÓPAI UNIÓ ÉS MAGYARORSZÁG KORMÁNYÁNAK TÁMOGATÁSÁVAL, AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP TÁRSFINANSZÍROZÁSÁVAL 6,9 MRD. F
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.