A São Paulo-i Magyar Házban részt vehettem egy magyartanár továbbképzésen. Ez egy nagyon jó alkalom volt arra, hogy interjúkat gyűjtsek a doktori kutatásomhoz, és a magyar mint idegennyelv tanítás módszertani újdonságairól is sok mindent megtudhattam.
Április utolsó és május első hétvégéjén került megrendezésre a São Paulo-i Magyar Házban egy kétnapos továbbképzés, amelyet a Pécsi Tudományegyetem együttműködésével szervezett meg a brazíliai magyar kultúrközpont, elsősorban a Magyar Házban oktató magyar nyelvtanárok számára, de szerencsére én is beülhettem a programra. A workshopot Dr. Pelcz Katalin a Pécsi Tudományegyetem Nemzetközi Oktatási Központjának munkatársa tartotta.
A tanfolyam előtt Kata ellátogatott az USP Egyetemre is, és a magyarórán néhány nyelvtanulási praktikát osztott meg a diákokkal. Természetesen, aki kérte, azok számára mintegy inspirációként dedikálta a nyelvkönyvet is!
Hogyan lehet játék a magyar nyelv tanulása?
Katáról tudni kell, hogy szenvedélyes elkötelezettje a magyar mint idegen nyelv oktatásának, és igyekszik olyan anyagokkal segíteni a magyar nyelvet nem anyanyelvként tanuló diákokat, hogy valóban hasznos, aktuálnyelvi szituációs- és kommunikációs eszközöket sajátíthassanak el, és ezáltal megállják helyüket a magyar anyanyelvi környezetben is.
Így született Szita Szilviával közös munkájuk gyümölcseként a MagyarOK tankönyvcsalád, mely folyamatosan bővíti segédanyagait, és egyre több eszközzel támogatják a magyarul tanuló diákok könnyed elmélyülését a magyar nyelv szépségeibe, hogy valóban játék és hobbi legyen számukra a magyartanulás.
A tankönyv szókincsének összeállításához a legújabb korpuszlingvisztikai eszközöket alkalmazták azért, hogy a mai beszélt nyelv fordulatait tudják a diákok megtanulni, nem pedig valami „papírízű” magyar nyelvet, amit soha senki nem használ.
A workshop során Kata rengeteg módszertani praktikát osztott meg a kollégákkal, és elmagyarázta, hogy mekkora szabadságot tud adni a tanárnak a tankönyv, ha a csoportra adaptálják az anyagot. Kiemelte a legfontosabb célt, mely mind a diákok, mind a tanárok számára prioritás kell, hogy legyen: az aktív magyar nyelvű kommunikáció és természetesen az önálló nyelvtanulás elsajátítása. Már az elején meg kell tanítani tanulni is a diákokat, mert lehet, hogy egy új nyelv elsajátítása – főleg olyan nyelvé, melynek a logikája és a szerkezete általában teljesen eltér a diákok elsődleges nyelvétől – másféle hozzáállást igényel.
Hogyan őrizhető meg a magyar identitás Brazíliában?
Brazíliában a magyar nyelvet csaknem 200 éve használják. Ez azt jelenti, hogy már 5. generációs magyarok is élnek Brazíliában, és ez természetesen magával hozza azt a tényt is, hogy a harmadik generációtól már nem anyanyelvként sajátítják el a magyar nyelvet. Ha a magyar közösségek meg szeretnék őrizni kultúrájukat, nyelvi örökségüket és identitásukat, képzéseket kell indítani és programokat kell szervezni, melyek során a fiatalok is megismerhetik őseik nyelvét és kultúráját.
Egy 2010-es törvénymódosítással bevezetésre került az egyszerűsített honosítási eljárás, és ez felpezsdítette a magyar nyelvtanulási kedvet is. Sokan nemcsak az EU-s útlevél miatt kezdtek el magyarul tanulni, hanem a családjuk és a nagyszülők iránti tiszteletből. Ők azok, akik a magyar állampolgárság megszerzése után is folytatják a magyar nyelv elsajátítását, sőt, ösztöndíjat is pályáznak, hogy rövidebb-hosszabb időt Magyarországon tölthessenek, majd hazatérve a magyar közösség munkájába bekapcsolódva esetleg magyar nyelvoktatóként tevékenykedjenek, mint ahogy a dél-brazíliai magyar közösségben is történt.
Mindent összevetve nagyon hasznos volt a továbbképzés, számos olyan oktatóval is fel tudtam venni a személyes kapcsolatot, akiket korábban nem ismertem, és persze jó pár interjú is született a workshop után, melyet a doktorimhoz tudok majd felhasználni.
Szerző: Thomázy Timea
Fotók: Thomázy Timea és Paulo A. Reimann
A CAMPUS MUNDI PROGRAM AZ EFOP-3.4.2 KIEMELT PROJEKT „CAMPUS MUNDI - FELSŐOKTATÁSI MOBILITÁSI ÉS NEMZETKÖZIESÍTÉSI PROGRAM” CÍMEN AZ EURÓPAI UNIÓ ÉS MAGYARORSZÁG KORMÁNYÁNAK TÁMOGATÁSÁVAL, AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP TÁRSFINANSZÍROZÁSÁVAL 6,9 MRD. FT EFOP ÉS 2,3 MRD. FT VEKOP FORRÁSSAL VALÓSUL MEG A TEMPUS KÖZALAPÍTVÁNY KEZELÉSÉBEN. PROJEKTSZÁM: EFOP-3.4.2-VEKOP-15-2015-00001
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.