A sokféle vodka és a cirill betűk mellett több dolog itt maradt a Szovjetunió idejéből Kárpátalján. Egyik ilyen dolog a Marsrutka. Ha nem tudod, hogy mi ez, de kíváncsi vagy, esetleg kirándulást tervezel Kárpátaljára és minden információ hasznos lehet, akkor érdemes elolvasni a tapasztalataimat.
Iránytaxik a világ más részein is működnek, Szovjet utódállamokban Marsrutkának nevezik ezeket a járműveket. A Marsrutkák olyan kisebb méretű buszok, amelyek helyi, helyközi járatként üzemelnek; vannak, amelyek hivatalos állami vállalat részeként, illetve vannak, amelyek önkormányzati cég helyközi járataként működnek, de nagyon sok van, amelyet - valószínűleg feketén - magánszemélyek üzemeltetnek.
Indulásra váró utasok és Marsrutkák
Leírom néhány tapasztalatomat, amit iránytaxizáskor szereztem.
Első alkalommal, amikor Beregszászról Munkácsra utaztam egy barátommal, akkor a le- és felszállásra lehetőséget biztosító egyetlen ajtóban kellett összezsúfolódnunk, ahol állva nem fértünk el és leülni sem tudtunk, hanem meggörnyedve utaztunk. Az útközben felszálló csak szláv nyelven beszélő idősebb nénike olyan ügyesen kitúrt, hogy egy lábbal már a „lépcsőn” és a nem éppen jól záródó ajtónak dőlve tudtam utazni, míg annyira kiürült a busz, hogy a hölgy le nem ült. Ha ülőhelyet nem is sikerült szereznünk, rendkívüli módon örültünk annak, hogy kiegyenesedve állhattunk a szellőzés nélküli, száguldozó kisbusz közepén.
Beregszászon az utak egy része macskaköves. Ha nem utaztál még macskaköves úton, eggyel több ok, hogy Kárpátaljára látogass!
Olyan is előfordult később, hogy Ungvárra szerettünk volna utazni, de a kisbusz, amely felvett minket csak Munkácsig indult, de azért felszálltunk.
Miután leszálltunk a sofőr kapott egy telefont, hogy van jó fuvarja, és utánunk kiabált, hogy mégiscsak el tud vinni minket.
Sokféle típusú, színű és méretű iránytaxi létezik, a fotó az egyik ungvári buszállomáson készült
A menetrend a hivatalos járatoknál többnyire pontos, de ne lepődjünk meg, ha mégsem akkor érkezik, vagy indul a buszunk, amikor kellene neki.
Utazáskor a buszok indulásánál is figyelembe kell venni, hogy ott a kijevi időt írják, de
a Kárpátalján élők egy része a Közép-európai (helyi) idő szerint él. Beregszászon és a Beregszászi Járásban a reggel 08:00 óra, az a Budapest szerinti 08:00 óra.
A helyi időt persze nemcsak magyarok használják, hanem szlovák és ukrán nemzetiségűekkel is találkoztam, akik a „helyi” időt használják.
Érdemes rákérdezni, hogy helyi (Közép-európai) vagy kijevi idő szerint kell érteni egy időpontot
De az időzónákat figyelembevéve is pórul járhatunk, hiszen Ungváron esett meg velem, hogy Kijev szerint 16:20 előtt értem kicsivel az állomásra, és láttam, hogy a buszom már elindult, pedig csak 16:20-kor kellett volna indulni, integettem a sofőrnek, ő mosolyogva dudált, visszaintett és továbbhajtott.
A fenti kihívások ellenére mégis miért ajánlom az iránytaxizást?
Mert jó élmény, olcsó, és ezt meg kell tapasztalni! Elég csak megnézni sbrant2 2010-es videóját, amit egy zsúfolt Marsrutkán vett fel:
Ha a tömött buszokra felszáll valaki, akkor előre küldi a viteldíjat, az utasok ezt tovább adják a sofőrnek, aki vezetés közben leszámolja a visszajárót, és a visszajáró is visszaérkezik az adott utashoz.
Nemcsak Marsrutkákon működik, de Lembergben járva villamos jegyet is ilyen módon váltottam a vezetőtől, aki nem tudom hogyan vezetett és adott egy jegyet egyszerre, de nem is akartam akkor ebbe belegondolni, csak imádkoztam a többi utassal, hogy a síneken fusson a jármű.
Erről ajánlom megtekinteni Nadia Parfan és Taras Khimchak rövidfilmjét:
Talán az egymásrautaltság, és az elmúlt évtizedek rossz gazdasági helyzete lehet az oka, de itt ez természetes…
Többféle méretű és típusú iránytaxi létezik, a nagyobbakon reklámokat is olvashatunk
Szerző: Biró Gergő
Fotók: Biró Gergő
A VilágEgyetemista blogon Campus Mundi ösztöndíjat nyert hallgatók történeteit ismerheted meg. Ha te is kedvet kaptál, pályázati információkat a Tempus Közalapítvány
oldalán találsz. Friss tartalmakért kövesd a Campus Mundi Facebook oldalát!
A CAMPUS MUNDI PROGRAM AZ EFOP-3.4.2 KIEMELT PROJEKT „CAMPUS MUNDI - FELSŐOKTATÁSI MOBILITÁSI ÉS NEMZETKÖZIESÍTÉSI PROGRAM” CÍMEN AZ EURÓPAI UNIÓ ÉS MAGYARORSZÁG KORMÁNYÁNAK TÁMOGATÁSÁVAL, AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP TÁRSFINANSZÍROZÁSÁVAL 6,9 MRD. F
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.