Eszter ezt a blogbejegyzését még Svédországban írta, a világjárvány kitörése előtt. Azóta megszakította kinti szakmai gyakorlatát, és hazautazott Magyarországra. De érdekes írása jól jöhet azoknak, akik a helyzet normalizálódása után szeretnének Stockholmba menni.
Mint már korábban megígértem, ez a bejegyzés a tömegközlekedésről fog szólni. A Stockholmi tömegközlekedés (azaz SL) nagyon jól átgondolt. A járművekre csak akkor lehet felszállni, ha odaérintjük a kártyánkat a beléptető kapuhoz, vagy ha buszozunk, akkor a buszsofőr mellett lévő leolvasóhoz. Azonban átszállásoknál, ha metróról szállunk pl. buszra, vagy vonatról metróra, nem kell újra átmenni a beléptetőkapun. Kb. 2 hét alatt sikerült arra is rájönnöm, hogy ha a leolvasó kettőt pittyeg, akkor az illetőnek kedvezményes a bérlete, ha csak egyet, akkor teljes árú, ha meg sokat, akkor érvénytelen vagy csak rosszul helyezte oda.
Minden jármű modern és kényelmes, a buszok kivétel nélkül bioüzemanyagot fogyasztanak, és a zászló napokon cuki kis svéd zászlókkal díszítik fel őket, erről mutatok is egy képet. Ilyen zászló napból 18 van évente, ilyenkor erősen ajánlott minden nyilvános zászlórúdra felvonni a svéd zászlót, és javasolt kitenni a házak falára is.
Az abszolút kedvenc járművem a Pendeltåg, ami a magyar HÉV-nek felel meg, tehát a belváros és a környező városok, külvárosi területek között jár. Hihetetlenül hosszú, míg a HÉV maximum hossza 6 kocsi, addig ezek csúcsidőben kétszer ekkorák, 12 kocsival közlekednek. Értetlenül állok azonban a tény előtt, hogy a Pendeltågot hátulról, vagy középról vezetik, tehát a vezető nem a legelső kocsi elejében ül.
A stockholmi metrót - helyi szóval Tunelbanan - is nagyon szeretem, leginkább a gyönyörű állomások miatt, többek között ezért is adtam írásomnak a közlekedés művészete címet. Az már önmagában különleges, hogy az alagutakat sziklába vájták, de erre még ráerősít azok gyönyörű, tematikus festése is! Az eddigi kedvenceim a Stadion a hatalmas szivárványával, és a T-centralen a gyönyörű kék-fehér levélmintáival. Ha valakit érdekel ez a fantasztikus föld alatti művészeti galéria, annak tudom ajánlani ezt a youtube videót: https://www.youtube.com/watch?v=iQqLvgmdhYE.
Apropó T-centralen. Ez Stockholm legnagyobb metró-kereszteződése, hetekig tartott mire végre kiismertem magam benne. Több szinten haladnak benne a metrók, a legmélyebb szinten a Pendeltåg áll meg, közöttük gyalogos aluljáró szintek vannak, a földszinten pedig a Stockholm Central Station található, ahová az én vonatom is befutott annak idején. A metrószerelvények között néha feltűnik az általunk is jól ismert orosz modell egy változata, ami a 3-as metró vonalán is közlekedett a felújítás előtt.
Amiért külön szeretek a Tunelbanan és Pendeltåg szerelvényeken utazni az a tény, hogy a vezetők minden állomáson kiszállnak a vezetőfülkéből, ellnőrzik a peront, hogy mindenki biztonságosan ki/beszállt-e és közben beszélnek! A jelenlegi svéd tudásom kb. felét nekik köszönetem: pl.: Tåg mot Mörby Centrum = A vonat Mörby centrumig közlekedig, Dörrarna stängs = Az ajtók záródnak (bevallom az írásmódot az interneten csekkoltam, mert ezeket a mondatokat sose láttam leírva).
Érdekesség még a Rogslagsbanan, ami gyakorlatilag egy villamos, azzal a különbséggel, hogy sokkal kisebb a belső tere, mivel a szabványosnál keskenyebb sínpáron fut. Ezért barátságos, kisvasút benyomását kelti.
Pár érdekesség, amit még mindenképpen meg szeretnék osztani veletek a svéd közlekedésről:
- A svéd rendszám ugyanúgy 3 betű, 3 szám mint magyar. Viszont a magyarral ellentétben semmi szisztéma nincs benne, tehát a rendszámból nem lehet megtippelni az autó korát.
- Stockholmban MINDIG megállnak a gyalogosoknak a zebránál. Nagyon zavarba jöttem, amikor egy egész busz állt meg nekem, hogy elengedjen.
- A lámpás gyalogátkelőhelyeken mindenhol van gomb, amit ha megnyomunk kb. 2 másodperc alatt zöldre vált a lámpa.
Szerző: Szombati Eszter
Fotók: Szombati Eszter
oldalán találsz. Friss tartalmakért kövesd a Campus Mundi Facebook oldalát!
A CAMPUS MUNDI PROGRAM AZ EFOP-3.4.2 KIEMELT PROJEKT „CAMPUS MUNDI - FELSŐOKTATÁSI MOBILITÁSI ÉS NEMZETKÖZIESÍTÉSI PROGRAM” CÍMEN AZ EURÓPAI UNIÓ ÉS MAGYARORSZÁG KORMÁNYÁNAK TÁMOGATÁSÁVAL, AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP TÁRSFINANSZÍROZÁSÁVAL 6,9 MRD. FT EFOP ÉS 2,3 MRD. FT VEKOP FORRÁSSAL VALÓSUL MEG A TEMPUS KÖZALAPÍTVÁNY KEZELÉSÉBEN. PROJEKTSZÁM: EFOP-3.4.2-VEKOP-15-2015-00001
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.