2022. január 14-én utaztam ki életem első (és remélem nem utolsó) Campus Mundi félévére az Uppsalai Egyetemre, ahol öt hónapig, egészen júniusig fogok tanulni. Maga az egyetem a QS 2022-es világranglistáján a 124. helyet foglalja el, Európában pedig a legjobb 50 között van. Ennek oka, hogy szinte minden tudományterület képviselteti magát a képzési kínálatban.
Az oktatási rendszer nagyjából ugyanolyan, mint otthon, a felsőoktatás felépítése bolognai típusú. A különbséget a diákok önszerveződése jelenti, ami – történelmi okokból is kifolyólag – különbözik a magyarországi szinttől. Ennek csúcsát a különböző nation-ök jelentik.
Hozzá kell tenni, hogy a student nation eléggé speciális megnyilvánulása a diákság önszerveződésének, még Svédországon belül is. Csak Lundban, valamint Uppsalában találkozhatunk velük, neveiket pedig Svédország egyes régiói után kapták. Jellemzően arról, ahonnan az alapítók legnagyobb része érkezett.
Ezeket az intézményeket nem is annyira a szakkollégiumokhoz, hanem inkább a diákszervezetekhez tudnám hasonlítani. Ennek oka, hogy egy szakkollégiumnál sokkal kevesebb kötöttséggel jár, emellett nem is kínál közvetlen tanulási lehetőséget kurzusok formájában.
Összességében talán az angolszász „college” rendszeréhez áll legközelebb a student nation, oktatás nélkül, hozzátéve, hogy egészen egyedi, naprakész és bő könyvtárral rendelkezik mindegyik, és külön tanulószobák is rendelkezésre állnak. Minden nation-nek megvan a saját önkormányzata, saját épülete, ahol a rendezvényeket bonyolítják le, valamint lakhatást is biztosítanak szociális alapú pontrendszer alapján.
Ezen kívül vállalnak diákétkeztetést is, működtetnek kocsmát itteni szinten jelképes árakért. Ezek a helyek kizárólag az uppsala-i diákok számára vannak nyitva. A nation amellett, hogy a közösség építésében is nagy szerepet játszik, egyben nonprofit szervezetként is működik. Ez jellemző a skandináv mentalitásra, és magának az országnak a működésére is, hogy a helyi szintű önszerveződés nagyon erős, például a sportban is. Ez pedig önfenntartó mikroközösségek, például alapítványok, szövetkezetek formájában nyilvánul meg. Ennek az egyik produktuma a student nation is.
A tradíciója is óriási ezeknek az intézményeknek: a legidősebb nation-ök már a 16-17. században megalakultak. Magát az egyetemet egyébként 1477-ben alapították, ezzel Svédország legidősebb, ma is működő egyeteme. Én személyesen a Smålands (ejtsd: szmólandz) nationbe léptem be. Ennek több oka is volt, de az mindenképpen nagy súllyal esett a latba, hogy a profiljuk eléggé nemzetközi, szemben azokkal a nation-ökkel, például a Stockholmmal vagy a Göteborggal, amelyeknek szinte kizárólag svédek a tagjai. Magát a Smålands nationt is egyébként 1645-ben alapították.
Összességében nagyon jó dolog azt megtapasztalni már így az elején, hogy a kontinentális Európa nagy részén jelen lévő Bologna-rendszer rugalmatlanságait hogyan küszöböli ki az Uppsalai Egyetem a nation-ökön keresztül, ezzel a teljes skandináv kultúrára jellemzően egy kis angolszász hatást kölcsönözve az alapvetően kontinentális egyetemi rendszerbe.
Szerző: Faragó István
Fotók: Faragó István
oldalán találsz. Friss tartalmakért kövesd a Campus Mundi Facebook oldalát és Instagramját is!
A CAMPUS MUNDI PROGRAM AZ EFOP-3.4.2 KIEMELT PROJEKT „CAMPUS MUNDI - FELSŐOKTATÁSI MOBILITÁSI ÉS NEMZETKÖZIESÍTÉSI PROGRAM” CÍMEN AZ EURÓPAI UNIÓ ÉS MAGYARORSZÁG KORMÁNYÁNAK TÁMOGATÁSÁVAL, AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP TÁRSFINANSZÍROZÁSÁVAL 6,9 MRD. FT EFOP ÉS 2,3 MRD. FT VEKOP FORRÁSSAL VALÓSUL MEG A TEMPUS KÖZALAPÍTVÁNY KEZELÉSÉBEN. PROJEKTSZÁM: EFOP-3.4.2-VEKOP-15-2015-00001
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.