Szervezz vagy szervezzenek?
Tóth Dorina

Néhány héttel ezelőtti pakolós bejegyzésemből kiderült szerintem, hogy olyan típusú ember vagyok, aki szeret szervezni és tervezni, és ez nincsen máshogy akkor sem, ha az utazásról van szó.

Nem titok, hogy egy külföldi félév nem csak a tanulásról és a kapcsolati tőke bővítéséről szól, hanem arról is, hogy minél jobban megismerjük a fogadóországunk kultúráját, meglátogassunk közeli-távoli városokat, és a világ egy kis szegletét felfedezzük. Ezt azonban több módon is tehetjük. A héten tehát azzal kapcsolatban osztom meg gondolataimat, hogy érdemes-e előre megszervezett útra menni, vagy jobb, ha maguknak intézünk mindent.

Közgázos hallgatóként mi más választ is adhatnék erre a kérdésre, mint azt, hogy: Attól függ!? És bár sokat viccelünk ezzel az otthoni egyetemen, valójában sok igazság van mögötte. Mióta Olaszországban vagyok, két nagyobb utazásom van, az egyik a barátnőimmel, amikor meglátogattuk Luganot és a Como-i tavat, a másik pedig egy szervezett toszkán hosszú hétvége volt, és mindkettőnek voltak előnyei és hátrányai.

A firenzei dómba ugyan nem mentünk be, de az idegenvezető nagyon sok érdességet mondott róla, amit ha csak magunk jövünk, valószínűleg nem tudtunk volna meg.

Szervezett utak

A szervezett utak legnagyobb előnye, hogy nem kell sokat gondolkozni. Általában van egy nagyjából kötött program, odavisznek, és ha szerencsések vagyunk az ár tartalmaz idegenvezetést és legalább egy étkezést is.

Nem kell tehát aggódnunk azon, hogyan jutunk egyik pontból a másikba, vagy mit fogunk ott csinálni, hiszen a szervezők segítenek: ajánlanak éttermet, szabadidős programot.

Mindezeken felül ezek általában buszos kirándulások, ahová saját busszal elvisznek. Ez Toszkána esetében nagyon jó volt, hiszen olyan helyekre jutottunk el, ahová a tömegközlekedés ugyan megoldható, de bonyolultabb és több időt vett volna igénybe.

Sienaba magamtól nem biztos, hogy elmentem voltam, ráadásul az idegenvezetést egy helyi tartotta, ami nagyon autentikus élményt adott.

A „készen” kapott program hátránya is pont ebből adódik: sokkal kisebb a döntési szabadság azzal kapcsolatban, hogy mit fogunk csinálni, vagy például mikor kezdődik és végződik a napunk. Firenzében például az ár tartalmazott vacsorát, ami az első este 21.45-kor kezdtünk el fogyasztani. Ez ugyan Olaszországban normális (bár inkább délebbre), nekünk kevésbé tetszett. Hasonló problémát okozott számunkra, hogy csoportos kirándulás lévén nagyon sok idő ment el várakozásra, hiszen nem mindenki vette komolyan a találkozások időpontját, ami számomra elég frusztráló volt.

Saját szervezés

A saját szervezés stresszes, bárhogyan is nézzük.

Rengeteg döntést kell meghoznunk: kivel megyünk? hova megyünk? mivel, mikor, hogyan megyünk?

Ezek végiggondolása, leegyeztetése soha nem egyszerű feladat, főleg akkor, ha nem csak ketten-hárman utazunk. Sokszor nehéz azt is összeegyeztetni, hogy ki mit szeretne csinálni, hiszen mindannyiunknak saját utazási stílusa van, könnyen előfordulhat, hogy olyanokkal kerülünk egy társaságba, akit nem ismerünk annyira, és az inkompatibilitás már akkor derül ki, amikor megérkeztünk a helyszínre.

Percekkel a találkozásunk és rövid mérlegelés után, már fel is ugrottunk az első hajóra.

Ennek ellenére azonban sokkal nagyobb rugalmasságot ad az, hogy mi hozhatjuk meg a döntéseket, akkor kelünk reggel fel, amikor szeretnénk, és akkor (és azt) vacsorázunk, amikor azt mi óhajtjuk. Ha pedig a kis csoporton belül eltérések vannak, általában azt is meg lehet oldani, hiszen nem kötelező mindenkinek ugyanazt csinálnia. Sőt, ami az étkezéseket illeti, ezek remek alkalmak arra is, hogy megismerjük a barátaink kultúráját, hiszen egy AirBnB-s szálláson simán összedobhatunk valami egyszerű ételt. Ha megismertetnétek a magyar ízeket másokkal, ajánlom a bundáskenyér vagy túrós tészta készítését: nemcsak, hogy mindkettő vega-barát, de elkészíteni is egyszerű!

És akkor a költségekről kicsit…

A kétféle kirándulás között a legnagyobb különbség az árakban van. Általában a szervezett utak drágábbak, hiszen nemcsak magáért az útért fizetünk, hanem azért is, hogy valaki megszervezi azt. Könnyű azonban elcsúszni a költségekkel akkor is, ha magunknak szervezzük a dolgokat, főleg, ha a társaság tagjai máshogy állnak a kérdéshez. Összehasonlítva a Como-i és a toszkán hétvégémet azonban megállapítottam, hogy jóval többe került a szervezett a kirándulás, és ez nem feltétlen érte meg. Ennek egyik megnyilvánulása például a már említett vacsora, amit nem csak későn kaptunk meg, de minőségben is elég felejthető volt. Ezzel szemben, amikor a barátnőim látogattak meg, minden étkezésünk után úgy álltunk fel az asztaltól, hogy életünk egyik legfinomabb fogását fogyasztottuk el.

A Como-i fantaszikus ebédünk helyszine, lenyűgöző kilátással.

Összességében tehát sok előnye van a szervezett utaknak, főleg akkor, ha olyan helyekre juthatunk el vele, ahová egyedül nem, vagy csak nehezen tudnánk elmenni. Számomra viszont sokkal nagyobb élményt ad az, amikor magunknak tervezünk. A nagyobb szabadság segít abban, hogy olyan módon ismerjük meg az adott környéket, ahogy az nekünk tetszik: elveszve bolyongva az utcákon vagy éppen múzeumban töltve egy vezetett túrán.

Szerző: Tóth Dorina
Fotók: Tóth Dorina

VilágEgyetemista blogon Campus Mundi ösztöndíjat nyert hallgatók történeteit ismerheted meg. Ha te is kedvet kaptál, pályázati információkat a Tempus Közalapítvány
oldalán találsz. Friss tartalmakért kövesd a Campus Mundi Facebook oldalát!
A CAMPUS MUNDI PROGRAM AZ EFOP-3.4.2 KIEMELT PROJEKT „CAMPUS MUNDI - FELSŐOKTATÁSI MOBILITÁSI ÉS NEMZETKÖZIESÍTÉSI PROGRAM” CÍMEN AZ EURÓPAI UNIÓ ÉS MAGYARORSZÁG KORMÁNYÁNAK TÁMOGATÁSÁVAL, AZ EURÓPAI SZOCIÁLIS ALAP TÁRSFINANSZÍROZÁSÁVAL 6,9 MRD. F

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Világegyetemista

Friss topikok

Címkék

100 (1) 8 (1) Advent (1) advent (2) Adventi vásár (1) áfonya (1) alagút (1) albérlet (2) Albuquerque (9) Allgemeines Krankenhaus (1) Amalfi (1) Amerika (6) Amszterdam (2) Angkor Wat (1) Anglia (6) angol (2) anime (1) Antwerpen (7) anyagiak (1) aperitivo (1) Arches Nemzetipark (1) Arctic Circle Race (1) art (1) ARTEK (1) Assaqutaq (1) Athén (1) Ausztria (11) Azori (1) Azoriszigetek (2) Ázsia (1) Ázsiai Játékok (1) azulejo (1) Bajor (1) banán (1) Bangkok (2) bank (1) bárány (1) barát (1) barátok (2) Beatles (1) Bécs (10) Belém (1) belga (1) Belgium (29) bepakolás (1) Beregszász (7) betegség (1) bicikli (3) blog (351) blogger (1) bocconi (1) Bocconi University (1) bomdia (1) bőrönd (2) Bratislava (2) Brazilia (3) brit (1) Brno (1) Brouwerij t IJ (1) Brugge (1) Brünn (1) Brüsszel (5) búcsú (3) Busan (6) bútor (1) CabodeRoca (1) Café Fürst (1) Campus (5) Campus Mundi (433) Campus Mundi freemover (1) cantus (1) card (1) celebration (1) CEMS (2) Cezanne (1) challenge (1) cheers (1) Chiang Mai (1) Chicago (1) chili (2) christmas (1) Christmas (1) ciao (1) Cinque Terre (1) Como (1) család (1) Csehország (1) csiga (1) csípős (1) csomagolás (1) cukornád (1) Dánia (4) Dél-Korea (11) Déva (1) Donaustauf (1) drink (2) durian (1) Edinburgh (8) edzés (1) egészségügy (1) egyenruha (1) Egyesült Királyság (2) Egyetem (1) egyetem (3) egyetemista (429) egyetemi élet (4) Egyiptom (2) építészet (1) építkezés (1) Erasmus (1) Erdély (1) ESN (1) Észtország (14) észt nyelv (3) étel (4) etikett (1) Európa (1) EurópaiParlament (1) Évi (22) fagyizó (1) fagylalt (1) fáklya (1) félév (1) felhívás (1) felvonulás (1) feminizmus (1) fenntarthatóság (1) festészet (2) festmény (2) Finnország (5) finnugor (1) Firenze (12) Florida (1) foci (1) főiskola (1) fóka (1) food (3) football (1) forraltbor (1) forrócsoki (1) főzés (1) Franciaország (23) freemover (4) friends (1) futóverseny (1) gasztro (1) gasztronómia (6) Gedser (1) Gent (7) gleccser (1) GoldenWeek (1) goodbye (1) Göteborg (1) Grand Canyon (1) Greta Thunberg (1) Groningen (1) Grönland (15) Grúzia (1) Gyeongbokgung palota (1) Gyeongbokgung Palota (1) gym (1) gyógyszer (1) hallgató (1) Hamburg (1) hamburger (1) hamburgernap (1) hanbok (1) Hanoi (1) Harry Potter (2) Hawaii (1) Helsinki (1) (2) hockey (1) hoki (1) holland (1) Hollandia (2) Hong Kong (11) honvágy (1) Honvágy (1) hostel (1) Húsvét (3) Hwaseong Fortress (1) idegennyelv (2) Ikea (1) illem (1) Indonézia (3) Inodnézia (2) Írország (1) ismerkedés (1) iszlám (1) Isztambul (6) ital (2) Izland (4) Jakarta (16) Japán (14) játék (1) jégkorong (1) Joplin (2) Jordánia (15) Jyväskyä (1) kaland (1) Kambvodzsa (1) kampusz (2) Kanada (10) Karácsony (2) karácsony (7) karácsonyivásár (2) Karib-tenger (1) karnevál (1) Kárpátalja (3) kártya (1) kastélyok (1) kávé (2) képeslap (1) képregény (1) képregényfesztivál (1) képzőművészet (1) kerékpár (1) kert (1) kézilabda (1) kiállítás (3) kihívás (1) Kína (8) kirándulás (2) kiutazás (1) kollégium (1) Kolozsvár (1) Kolumbia (13) kommunikáció (1) konferencia (2) könyv (1) könyvtár (1) környezettudatosság (1) koronavírus (1) Közel-Kelet (1) közlekedés (8) Krasznojarszk (11) külföldi félév (354) kultúrsokk (1) kurzus (2) kutatás (4) lakhatás (4) legenda (1) Leidsepleinen (1) lemez (1) lengyel (2) Lengyelország (8) levelek (1) lifelong learning (1) Lisszabon (14) Liverpool (1) LochNess (1) Lolita (2) Lotte World Tower (1) Louvre (1) Lugano (1) Macerata (1) madár (1) madarak (1) Madeira (1) Malmö (1) Manet (1) manga (1) mangó (2) MarioKart (1) marketing (1) Marsrutka (1) McGill Egyetem (8) Medellín (1) MedUni Wien (1) mértékegységek (1) Miami (1) Milano (2) Milánó (5) milliomos (1) Mirabell kastély (1) miso (1) Missouri (1) Mödling (1) Monet (1) Montpellier (1) Moszkva (1) Moulin Rouge (1) Mozartkugeln (1) mozi (1) MSSU (1) Musée D’Orsay (1) művészet (9) múzeum (5) múzeumok (1) Myanmar (2) Nabokov (3) Nagyszombat (5) Navigli (2) Németország (25) New York (8) Nímes (1) Nimes (6) Nizza (1) Normandia (2) Norvégia (4) Nürnberg (1) nyelv (6) nyelvészet (1) nyelvtanulás (1) nyelvtudás (2) oktatás (4) oktató (1) Olas (1) Olaszország (41) olvasás (1) Olympic Park (1) önkénteskedés (1) önkéntesség (1) online (3) Oostende (1) Orlando (1) ororszlán (1) Oroszország (11) orvos (2) orvostudomány (4) ősz (1) ösztöndíj (365) ötödikszéria (1) Pado (1) Padova (15) padthai (1) Palace (1) pályázás (1) papaya (1) Párizs (4) párizs (2) Passau (9) pastadelnata (1) Pathé (1) pauldelvaux (1) Peipus-tó (1) pénz (4) pénzügyek (1) Philadelphia (1) piac (1) pilates (1) Pisa (2) pisilőkisfiú (1) pizza (1) Pompei (1) Porto (5) Portugália (37) postcard (1) Pozsony (4) prom (1) pszichológia (1) repülő (1) részképzés (289) Ringló (1) Rió (1) roadtrip (1) robogó (1) Róma (2) Románia (1) rovar (1) rövid tanulmányút (16) Saint-Josse (1) Salzach folyó (1) Salzburg (1) SanMarino (1) SaoPaulo (5) sarkifény (2) Saturnia hot spring (1) Schwedagon pagoda (1) Seegrotte barlang (1) séta (1) shopping (1) síelés (1) Sintra (1) Sisimiut (14) Skócia (10) spanyol (2) Spanyolország (4) spórolás (2) sport (2) Stockholm (5) stratégia (1) street art (1) studentnation (1) study (1) sushi (2) sütemény (1) sütőtök (1) Svájc (1) Svédország (11) szakmaigyakorlat (53) szakmai gyakorlat (1) szállás (2) szálláskeresés (3) szemeszter (1) szemét (1) Szentpétervár (1) szerzetesek (1) szilveszter (1) Szingapúr (1) szivar (1) Szlovákia (7) szöcske (1) szokások (1) Szöul (2) Szülinap (1) tájfun (1) Tajvan (1) Tallin (1) tanár (1) tanulás (1) tanulmányi ösztöndíj (379) társasjáték (1) Tartmus (1) Tartu (11) Tartu Night Run (1) taxi (1) TDK (1) tea (3) TED (2) temető (1) Tenerife (1) tengerpart (2) természet (1) tészta (1) Thaiföld (11) Tibiliszi (1) TIFF (1) Tokió (5) Tokio (1) Tokyo (5) tömeg (2) tömegközlekedés (1) Törökország (6) Toszkána (1) travel (1) Trento (1) Tromso (3) Tübingen (11) túra (2) turista (1) UIT (1) Új-Mexikó (2) újév (1) újszéria (1) UK (2) Ukrajna (11) ünnep (2) Uppsala (4) USA (24) utazás (5) Valencia (4) vallás (1) VanGogh (1) várostörténet (1) Varsó (7) vásár (1) vásárlás (1) Velence (1) vendégposzt (34) vendégposztoló (3) Verona (1) VilágEgyetemista (439) Vintage (1) vizsga (3) vizsgaidőszak (1) Vladimir Nabokov (1) vonat (1) wc (1) Weihnacht (1) wine (1) Wolf Dietrich von Raitenau (1) Worcester (2) Yeouido (1) zene (1) Zentralfriedhof (1) zsíroscsütörtök (1) Címkefelhő